Bog fra New MagsNike ICONS
+ Fragt på 49 kr / Inkl. 30 dages returret
Pris anbefalet af New Mags: 669,00 kr.
Prisen gælder så længe lager haves
I 2016 gik sportstøjsproducenten Nike og modedesigneren Virgil Abloh sammen om at skabe en sneakers-kollektion, der fejrer 10 af det Oregon-baserede firmas mest ikoniske sko. Med deres projekt The Ten - som genfortolker ikoner som bl.a. Air Jordan 1, Air Max 90, Air Force 1 og Air Presto - gav de sneaker-kulturen nyt liv.
Virgil Ablohs nye designs giver et dybt indblik i teknisk opfindsomhed og er fyldt med kulturelt præg. Abloh trækker på den originale skos genialitet ved hjælp af bogstaver, ironiske etiketter, collage og skulpturelle teknikker og leger med sprog og skulpturelle elementer for at skabe ny mening. Inspireret af dadaismen, arkitekturteori og avantgarde happenings analyserer han, hvad der gør hver enkelt sko ikonisk og dekonstruerer den til en kunstnerisk samling, så hver enkelt sko bliver et stykke industrielt design, en readymade-skulptur og en wearable på én gang.
"Nike ICONS" følger Ablohs undersøgende, kreative proces gennem dokumentation af prototyperne, originale tekstbeskeder fra Abloh til Nike-designere og skatte fra Nikes arkiver. Vi finder Swooshes, der er skåret væk fra Air Jordans og genanvendt med tape eller tråd, Ablohs typiske tekstfragmenter i citationstegn på Air Force 1 og All Stars skåret i stykker. Vi tager et kig bag kulisserne og er vidne til Ablohs DIY-tilgang, som giver hver model i Off-WhiteTM c/o Nike-kollektionen sit eget unikke præg.
Bogen dokumenterer Ablohs samarbejdsvillige måde at arbejde på og bekræfter på ny kraften i print. Til designet af bogen har Nike og Abloh samarbejdet med det anerkendte London-baserede designstudie Zak Group. Sammen har de udformet et kompendium i to dele, der er lige dele katalog og konceptuel værktøjskasse. Første del af bogen præsenterer en visuel kultur af sneakers, mens et leksikon i anden del definerer de vigtigste personer, steder, genstande, ideer, materialer og scener, som projektet er vokset ud fra. Tekster af Nicholas Schonberger fra Nike, forfatter Troy Patterson, kurator og historiker Glenn Adamson og Virgil Abloh selv indrammer det fælles arbejde i mode- og designhistorien. Et forord af Hiroshi Fujiwara placerer projektet inden for den historiske kontinuitet af Nike-samarbejdspartnere.
- Hardcover
- 352 sider med tekst og illustrationer
- Sprog: Engelsk
- Skrevet Virgil Abloh
- Udgivet af TASCHEN (1. januar 2021)
- ISBN: 9783836585095
Spørgsmål til varen
Skriv dit spørgsmål herunder. Vi gør hvad vi kan for at svare indenfor 24 timer på hverdage.